غرينبيس تطلق مشروعها الشبابي للطاقة الشمسية في المغرب

 

مراكش، ٣١ تموز ٢٠١٧: أطلقت منظمة غرينبيس المتوسط مشروعها الشبابي للطاقة الشمسية في المملكة المغربية، والذي يعمل على إنشاء شبكة من سفراء الطاقة الشمسية “قافلة الشمس La Caravane du Soleil”. يهدف المشروع إلى تحفيز نشر الطاقة الشمسية اللامركزية في المملكة لاستكمال تطوير الطاقة المتجددة على نطاق واسع.

 

وكجزء من هذه المبادرة، قامت منظمة غرينبيس بورشة تدريب المدربين، في مركز AESVT في الدار البيضاء، لأكثر من 20 متطوعا مغربيا، على مهارات الطاقة الشمسية لتمكينهم من ان يصبحوا سفراء هذه الطاقة النظيفة، وسيعملوا بدورهم على توزيع فوائد الطاقة الشمسية على المجتمعات المحلية من خلال التعاون مع المنظمات غير الحكومية والمؤثرين الرئيسيين المغاربة.

 

 

قالت أوميما الهاني، من المتطوعين الذين شاركوا في ورشة العمل: “هذا التدريب فتح عيني على مجالات جديدة. وأدركت أن مع إنتاج واستخدام الطاقة الشمسية على مستوى صغير سوف تتحسن حقاً سبل معيشة الناس وخاصة الأكثر ضعفا منهم”.

 

وأشارت مديرة برنامج غرينبيس المتوسط في العالم العربي وشمال أفريقيا، غالية فياض: “ستخلق الشبكة أثرا مضاعفا للطاقة الشمسية، حيث سيتعاون متطوعينا الذين قمنا بتدريبهم مع المنظمات غير الحكومية البيئية المحلية لنقل المهارات الشمسية إلى المجتمعات التي هي في أشد الحاجة إليها. ومن شأن ذلك أن يزيد من إمكانية الحصول على الطاقة الشمسية، وأن يساعد منظمات المجتمع المدني على أن تكون أطرافا فاعلة في عملية انتقال الطاقة “.

 

ويقوم المدربون المغربيون بزيارة مجتمعات محلية عدة في جميع أنحاء المملكة لتعريف وتدريب ربات المنازل على مهارات الطبخ على الطاقة الشمسية وتقديم بديل أرخص وأكثر أمنا من الأساليب التقليدية، كالطبخ باستخدام الخشب أو غاز البوتان. وقد عقد أول تدريب من سلسلة التدريبات الطويلة التي ستقام طوال شهري آب وأيلول، في منطقة أيت فاسكا في منطقة مراكش آسفي بالتعاون مع “جمعية ايت متن للتنمية والتضامن” الذي شهد مشاركة وحضور اثنين من الطهاة البارزين مريم الطاهيري وموحا فضال.

 

وأضافت فياض أن “أنظمة الطاقة الشمسية اللامركزية توفر فوائد اقتصادية واجتماعية واضحة والتي لا تستطيع المشاريع الكبيرة تحقيقها. وبشكل مثالي، إذا توفرت القروض الخضراء، يمكن لمالكي الأنظمة الشمسية أن يخففوا من فواتير الطاقة الخاصة بهم، وسيكون بإمكانهم أيضاً بيع الكهرباء عن طريق توفير الطاقة الفائضة التي أنتجها نظامهم للشبكة الوطنية من خلال “القياس الصافي- عداد ثنائي الاتجاه بين المستهلك وشبكة الكهرباء” أو عبر “تعريفة التغذية الكهربائية” كما هو الحال في العديد من البلدان في جميع أنحاء العالم”.

 

 

“ولكن لتحقيق ذلك، يحتاج المغرب وبأسرع وقت الى العمل على تهيئة البيئة اللازمة على المستوى التشريعي والتنظيمي والمالي وتحسين البنى التحتية لتسريع نشر الطاقة الشمسية اللامركزية”.

 

ملاحظة للمحرر:

 

لمزيد من التفاصيل

 

دانيا شري

00961-3-945004

dania.cherry@greenpeace.org

Greenpeace Mediterranean launched its Youth Solar project in Morocco

Marrakesh, 31st July 2017: Greenpeace Mediterranean launched its Youth Solar project in Morocco creating a network of solar ambassadors, “La Caravane du Soleil”, with the ultimate aim to catalyse the deployment of decentralised solar energy in the kingdom to complement macro scale renewable energy development.

As part of this initiative Greenpeace has delivered a training of trainers, at the AESVT center in Casablanca, to more than 20 Moroccan volunteers empowering them to become true solar ambassadors that will spread the benefits of solar energy to local communities through a collaboration with NGOs and Moroccan key influencers.

“This training was an eye opener for me. It allowed me to realise that solar energy when produced and used at a micro level can really improve the livelihood of people especially the most vulnerable” said Oumeima El Hani one of the participants.

Ghalia Fayad, Arab world and North Africa Program leader at Greenpeace Mediterranean declared: “The network will create a solar multiplier effect whereby our trainers will be working with local environmental NGOs to pass on solar skills to the communities that most need it. This will increase the accessibility to solar energy and will empower civil society organisations to be actors of the energy transition.”

The newly formed Moroccan trainers are now visiting various local communities throughout the territory to initiate housewives on solar cooking and offer a cheaper and safer complement to the widely used butane and wood ovens. The first of a long series of solar cooking workshop took place in Ait Faska in the Marrakech – Safi region in collaboration with “Association Aitmaten pour le développement et la solidarité” which saw also the participation of two prominent chefs, Myriam Ettahiri and Moha Fedal.

Fayad added “Decentralized solar energy systems provide obvious economic and social benefits that macro renewable energy projects don’t. Ideally, if green loans are made available, owners of solar systems could alleviate their energy bills and even sell electricity by providing excess power to the national grid through net-metering or feed-in tariff like it is the case in many countries around the world.”

“But for that to happen, Morocco urgently needs to work on creating the necessary enabling environment at the legislative, regulatory, financial and infrastructure level for a fast deployment of decentralised solar energy”.

Note to Editor:

For more information you can contact us on:

Dania Cherry

009613945004

dania.cherry@greenpeace.org